Skip to Content

Derfor bør bedriften ha en online profilhåndbok

juni 10, 2022

En profilhåndbok – også kalt brand guide – hjelper deg med å skape en tydelig visuell identitet for bedriften din. Den inneholder regler for bruk av elementer som logo, fonter og ikoner – men hvorfor er dette så viktig? Hvordan lager du profilmanualen? Hvordan deler du elementene?

Her kan du lese mer om hvorfor bedriften din trenger en profilhåndbok, og hvordan Imageshop kan hjelpe deg med å lage en effektiv brand guide som er enkel å bruke.

Hvorfor trenger du en profilhåndbok?

En profilhåndbok sørger for at alle som kommuniserer på vegne av bedriften din bruker de samme elementene på samme måte. Da skaper du en tydelig og gjenkjennbar identitet for merkevaren din. Dersom du har en gjenkjennelig identitet, vil kundene raskere huske på deg. Ved hjelp av profilhåndboken får kommunikasjonen utad en rød tråd, og merkevaren fremstår akkurat slik du ønsker at den skal.

Hvis det er store forskjeller mellom nettsted, reklamer, presentasjoner, visittkort og annet kan det fort bli forvirrende for kundene dine. I verste fall kan mangelfull og utydelig identitet skade inntrykket og svekke tillitten til merkevaren din.

Alle må forholde seg til de samme reglene rundt hvordan de skal kommunisere som merkevaren, hvilke ikoner og fonter som skal brukes og hvor, og eventuelle andre regler. Dersom alle de ansatte og samarbeidspartnere forholder seg til profilhåndboken, vil identitet og kommunikasjon være konsekvent over tid, og da vil den bli tydelig og lett å huske.

Nedlastbare elementer med en online brand guide

Mange bedrifter setter opp en profilhåndbok som et PDF-dokument. Dette er imidlertid en tungvint løsning som kan kreve mye tid. Ikke bare må du sende profilhåndboken til dem som trenger den, men du må også sende logo, bilder og andre elementer. Du risikerer også at flere ender opp med å bruke utdaterte og gamle versjoner av elementer, for eksempel en gammel logo, fordi de ikke husker at det har kommet en oppdatert versjon.

Imageshops profilhåndbok gjør alt av elementer nedlastbare, for eksempel font, logo og ikoner. Sluttbrukeren trenger kun tilgang, og deretter kan de laste ned det de trenger. På denne måten får du god kontroll over innholdet, slik at du føler deg trygg på at alle i bedriften bruker rett versjon av elementene.

Hvem har tilgang til profilen?

Profilhåndboken i Imageshop gjør det enkelt å dele elementer, uten at sluttbrukeren må logge seg inn. Dette er nyttig for deg som ønsker å gjøre enkelte elementer tilgjengelig eksternt, for eksempel farger, hovedlogo og retningslinjer. Sluttbrukeren trenger kun å følge en egen lenke for å komme direkte til profilhåndboken.

Du velger selv om du vil dele lenken din direkte eller legge den inn på hjemmesiden din. Dersom du stadig blir kontaktet av presse som ber om bilder og logo, kan det være fornuftig å gjøre lenken tilgjengelig på hjemmesiden. Du har derimot større kontroll over hvem som laster ned elementene om du deler lenken direkte med dem som skal ha tilgang, eller krever at folk må lage en bruker før de kan laste ned elementer fra profilhåndboken.

Elementer som kun er ment for internt bruk kan du legge bak en påloggingsmur, slik at kun de du har gitt tilgang til kan få tak i elementene. Du styrer brukertilgang gjennom Imageshop. Brukerne må da logge seg inn for å se og laste ned elementer. Eksempler på elementer til internt bruk kan være fonter som kan lastes ned, ikoner og ulike varianter av logoen.

Profilmanualen samler alt på ett sted

Imageshop gjør det mulig for deg å ha alle filer og elementer samlet på ett sted, slik at du kan gjøre dem tilgjengelig der de trengs. Profilhåndboken er fullt integrert med bildebanken, slik at du enkelt kan hente oppdaterte elementer direkte inn til profilhåndboken.

I tillegg tilbyr Imageshop en rekke integrasjoner og plugins. Du kan blant annet koble Imageshop til utvalgte CMS-system, Adobe Creative Cloud, ERP- og PIM-løsninger. Dermed slipper du å bruke tid på å lete etter passende elementer og filer. Det blir også mye enklere å publisere bildene og filene dine ved å bruke API og plugins.

Når du tar i bruk online brand guide fra Imageshop vil du alltid ha profilhåndboken lett tilgjengelig for alle ansatte, samarbeidspartnere og andre som trenger den informasjonen. Da kan du være trygg på at alle involverte tydelig og korrekt kommuniserer bedriftens din sin personlighet, identitet og autentisitet.

 

Ta kontakt med oss om du ønsker en demonstrasjon av profilhåndboken i Imageshop!

  • Kommentarer er skrudd av for Derfor bør bedriften ha en online profilhåndbok

Tags:

Back to top