Skip to Content

Hvorfor bør bedriften din ha en bildebank

juni 22, 2021

Imageshop Nordbit Front Norwegian

Vekker uskyldige spørsmål som «kan du sende meg logoen» full panikk? Har du haugevis av duplikatbilder på dataen som spiser opp lagringsplass? Foretrekker du å lage nye filer fordi det går lenger tid å finne frem til de gamle? Da må du lese videre! 

Her ser vi nærmere på hvorfor bedriften din bør ha en bildebank!

Trenger bedriften din en bildebank?

Dersom du kjenner deg igjen i noen av de følgende utsagnene, bør du kaste et ekstra blikk på Imageshop-bildebank. Jo flere punkter du nikker oppgitt, men gjenkjennende til – desto større er behovet for å systematisere og effektivisere oppbevaring av digitale filer.

  • Tanken på å lete gjennom mange mapper for å finne et spesielt bilde får hjertet til å synke i halsen
  • Dere er usikre på hvilke av bildene dere hentet samtykke til
  • Dere deler utdaterte versjoner av filer og bilder ved uhell
  • Utdatert branding brukes i markedsføring ved uhell
  • Navnet på filene har ingen sammenheng med selve innholdet

Bildebank er løsningen på alle disse frustrasjonene, samtidig som du raskt kan dele filer både eksternt og internt. 

Høres det ut som en stor oppgave å gå i gang med?

Her kan du lese om hvordan Vitus Reiser raskt fikk sortert og lastet opp 1000-vis av bilder på en enkel og effektiv måte. Fordelene med å ha en bildebank er mange, og du kommer til å være glad når jobben er gjort.

Spar verdifull tid og effektiviser arbeidet

En bildebank gir deg full kontroll over digitale filer og bilder. Du vet nøyaktig hvilke filer du har og hvor du har dem. Imageshop-bildebank lar deg kategorisere bildene og legge ved viktig informasjon som du senere kan søke på. Det gjør at ansatte internt og andre utenfor bedriften din kan søke etter nøyaktig det de trenger.

Dere slipper dermed å bruke timevis på å bla gjennom bildemapper, søke i gamle e-poster, rote rundt i Dropbox, saumfare alle folderne på datamaskinen og be til alle dataguder om at filen skal dukke opp. Bildebanken har mange søkefunksjoner som gjør det enkelt å finne tde filene du trenger, som f.eks. stikkord, mediatyper, kategorier, format, sesong, fildetaljer og bruksområde.

Det er også enkelt å sortere eksisterende filer i bildebanken. I administrasjonen kan du raskt finne frem til hvilke filer som mangler informasjon, duplikater, gamle filer og inaktive brukere. Langtekkelige skippertak for å få orden i digitale filer er dermed historie. Her kan du få konkrete tips til hvordan du holder bildebanken ryddig!

Full kontroll på GDPR-samtykke

Det stilles strenge krav til samtykke og dokumentasjon i dag, enten du vil dele bilder av ansatte eller utenforstående. Du må ta godt vare på dokumentasjon av samtykke, og det kan være krevende å ha kontroll. Det gjelder spesielt hvis en person har sagt ja til å at dere kan bruke enkelte bilder av dem, men ikke alt av bilder.

Imageshop lar deg lagre samtykke i bildebanken. Da kan du raskt se hvordan du har lov til å bruke bildet. Det er også mulig å bruke bildebanken til å innhente samtykke. Brukeren laster opp en selfie, og deretter leter systemet opp alle bildene av personen ved å bruke AI eller ansiktsgjenkjenning. Nå kan vedkommende se gjennom bildene og gi tillatelse til hvordan du har lov til å bruke dem.

Les mer om samtykke-modulen her!

Rydd opp i duplikater og utdaterte bilder

Duplikater stjeler enormt med lagringsplass og skaper mye rot. Det er slitsomt å måtte bla gjennom dusinvis av omtrent helt like bilder. Hvis du forandrer størrelsen på bildet på dataen, lagres både originalen og kopien. Kanskje du vil ha et format til nyhetsbrevet og et annet til sosiale medier? Slikt blir det mange duplikater av – bare i litt ulikt format. 

En stor fordel med Imageshop er at du kan forandre filstørrelse inne i bildebanken!

Ikke bare har du mulighet til å slette duplikater når du laster opp bilder til Imageshop, men du holder enkelt orden også etter at du har tatt bildebanken i bruk. Bildebanken har nemlig en praktisk funksjon som enkelt viser deg alt av duplikater. Du kan også søke opp bilder fra gitte årstall. Det gjør det enklere å gå gjennom gamle filer for å bli kvitt alle filene som er utdatert.

Styrk merkevaren med gjennomført branding

Bruk bildebanken som kilde til alt av branding, bilder og markedsføringsmateriell for å sikre at dere har en konsistent, solid merkevare. Dere slipper at utdaterte materialer blir tatt i bruk ved å opprette en merkevarehåndbok, samt gi ansatte tilgang til de nyeste og mest oppdaterte filene. Det tar kun noen få timer å sette opp modulen, takket være drag & drop og ferdige malverk.

Bare se for deg følgende scenario: Siri ønsker å lage til grafikk til sosiale medier om et prosjekt hun holder på med. Hun spør deg om riktig bruk av logo og farger, noe som setter i gang en endeløs jakt etter retningslinjer og oppdaterte filer. I ren frustrasjon, ender Siri opp med å bruke en tilfeldig løsning. Når dette skjer mange nok ganger, ender bedriften opp med fragmentert branding som svekker merkevaren.

Imageshop Brand Guide er en modul som enkelt lar deg sette opp retningslinjer og instruksjoner. Nå kan Siri bare logge inn, laste ned logo, finne relevante bilder og lese over instruksjonene. Merkevareguiden integreres nemlig med bildebanken for å gjøre prosessen så sømløs som mulig. Merkevarehåndboken gjør det mulig å laste ned logoer, bilder, grafikk og film, slik at dere får en konsistent og uniform merkevare.

Del bilder både internt og eksternt

Har dere et stort behov for å gjøre bilder tilgjengelig for andre utenfor bedriften? Det er tungvint å måtte ha utenforstående kontakte dere med forespørsler om bilder og filer. Du må bruke tid på å lete frem relevant informasjon, samt videresende dem. Imageshop bildebank gjør det mulig for andre å søke opp og laste ned akkurat det de vil ha på eget initiativ.

Du bestemmer selv om bildene skal være offentlig tilgjengelig eller kun tilgjengelig for registrerte brukere. Helsedirektoratet valgte for eksempel å ha materiell og retningslinjer om coronaviruset åpent for alle. Det gjorde det enkelt for butikker og restauranter å laste ned plakater og bilder som de kunne henge opp på dører og vegger.

Det er så klart mulig å kun dele bildebanken internt i bedriften, samt integrere den med andre systemer. Vitus Reiser kan for eksempel velge bilder fra bildebanken inne i WordPress når de skal legge ut bloggartikler, takket være en praktisk plug-in. De slipper dermed å måtte laste ned bilder fra bildebanken, lagre dem på dataen, og så laste dem opp i WordPress.

Høres dette interessant ut? Ta kontakt med oss for å få en gratis online demo!

  • Kommentarer er skrudd av for Hvorfor bør bedriften din ha en bildebank

Tags:

Back to top