Med over 1000 unike brukere og 17 500 bilder i Imageshops bildebank, fikk Avinor en utfordring med å finne tid til å hente ut alt av bilder og videoer fra sosiale medier. Roboten Roy har løst et stort problem med kapasitet for dem.
Vi har snakket med Linda fra dokumentforvaltning i Avinor og konsulenten Marius fra Sopra Steria for å ta en nærmere titt på den fiffige løsningen for datafangst.
Roy setter bildelagring på autopilot
Roy Autopilot er en virtuell robot. Den har Marius utviklet for å automatisere flere forskjellige typer tjenester hos Avinor, deriblant innhenting av bilder, samt laste dem opp i bildebanken til Imageshop.
Roboten åpner opp nettleseren, går inn på sosiale medier for å sjekke om det har kommet noen nye bilder, laster dem ned lokalt sammen med viktige opplysninger og legger mediene til publisering i arkivet.
Helt til sist, sletter den alle bildene som er lagret lokalt – akkurat som om den hadde vært et menneske.
Roboten gjør det du selv måtte ha gjort
Roy Autopilot bruker det grafiske grensesnittet til en PC, noe som ikke er mulig med tradisjonell programmering. Det vil si at roboten styrer mus og tastatur for å finne felter på skjermen. Den henter altså ut informasjon akkurat som du selv ville ha gjort på datamaskinen.
På denne måten automatiseres prosessen med å laste opp bilder i bildebanken, samtidig som du kan bruke Imageshop til å ha full kontroll over tilgjengelige bilder og medier, GDPR-samtykke og personvern.
RPA kan frigjøre verdifull tid
Det er viktig å fremheve at Roy ikke er en fysisk robot som sitter der, men den er en RPA – det vil si Robotic Process Automation. Konseptet bak RPA er at du skal utvikle forretningsprosesser, som spesifikt ikke krever skjønnsmessige vurderinger. Disse kan du automatisere med en virtuell robot.
Dette frigjør ansatte for manuelt arbeid og tidspress. Å bruke RPA for å automatisere prosesser blir nesten som å få en ny kollega.
RPA ble fra før brukt mye til fakturahåndtering og regnskap. Avinor fikk da ideen om å teste funksjonen for dokumentforvaltning.
Hjelper med mer en opplasting
Og Roy gjør mer enn bare å finne frem til relevante bilder og laste dem opp til bildebanken.
Roy kan også hente ut emneknagger og annen relevant informasjon, for eksempel flyplass og stedsnavn fra selve teksten. Da blir det enkelt å søke seg frem til aktuelle medier etter de er lagret i Imageshop.
Bildene legges til godkjenning av Roy, men de publiseres ikke før et menneske har sjekket dem og lagt på manglende metadata.
Ansvarlig for dokumentasjon fra sosiale medier
RPA er en super løsning for deg som har mye å gjøre og ikke kan få deg nye kolleger. Den kan overta oppgaver som ikke krever skjønnsmessige vurderinger slik at du kan frigjøre verdifull arbeidstid. En RPA får nemlig gjennomført på svært kort tid det en ansatt ville ha brukt et helt årsverk på å gjøre.
I Avinor har Roy fått ansvaret for å ta seg av all dokumentasjon fra sosiale medier ved å gå gjennom Instagram, Facebook, YouTube og Vimeo. Deretter henter den ut alle bildene og video én gang i uken og laste dem opp i bildearkivet – stort enklere kan det ikke gjøres!
Hvilke rutiner har du for å laste opp bilder i bildebanken?