En guide til metadata i Imageshop

Nærbilde av hender over en laptop, med en grafikk i luften som viser en graf. I forgrunnen vises teksten "GPS, Fotograf, Alt-tekst, Nøkkelord, Beskrivelse"

Med Imageshop har det aldri vært enklere å organisere virksomhetens bilder. Og med riktig bruk av metadata kan Imageshop bli et enda kraftigere verktøy. Finn ut hvordan du kan effektivisere organiseringen av bildene i din virksomhet. Og få tips til hvordan dine bilder kan få mer og bedre metadata. 

Det sies at et bilde er verdt mer enn tusen ord. Det samme kan sies om metadataen til bildet. Den forteller hvor bildet ble tatt, når det ble tatt, hvilket format det har, og mye mer. Og det er bare den tekniske metadataen som kameraet genererer automatisk. I tillegg kan man i ettertid legge til metadata som beskrivelse, nøkkelord, fotograf og bruksrettigheter.

I Imageshop tenker vi at denne metadataen er gull verdt! 

En bildefil uten metadata er som en nål i en høystakk når den ligger blant utallige andre filer. Metadata gjør filen søkbar, både for virksomhetens ansatte og deres kunder. Og hvis filen er offentlig publisert gjør metadataen at den kan søkes etter på nett, noe som gjør virksomheten din mer synlig i søkemotorer som for eks. Google og Bing. 

En skattekiste med teskten "Bildene dine" og et skattekart med teksten "Metadata"

Metadata er som et skattekart som gjør det mulig å finne bildene dine.

Riktig bruk av metadata kan også hjelpe bedriften med merkevarebygging ved å gjøre de mest relevante og nylige merkevareressursene lett tilgjengelige og enkle å finne. En annen ting som er viktig å tenke på er opphavsrett og bruksrettigheter til virksomhetens bildefiler. Metadata gjør det enklere å holde orden på hvordan og hvor lenge bilder kan brukes. 

Fordi metadata er så uunnværlig, har Imageshop utviklet et system som kan bruke bildefilens metadata til å kategorisere og tagge filen, gjøre den søkbar i bildebanken, holde orden på bruksrettigheter, og mye mer. I kombinasjon med vår bruk av kunstig intelligens for automatisk bildegjenkjenning, har det aldri vært enklere å organisere store mengder bildefiler.

Slik legger du til metadata i Imageshop

Imageshop tilbyr et kraftig verktøy for lagring, organisering og visning av bilder for store og små virksomheter. Men for at verktøyet vårt skal fungere best mulig, er det avhengig av god informasjon om filene som lastes opp. Derfor er det viktig at våre brukere legger inn nok informasjonen når de laster opp bilder. For å gjøre denne jobben enklere har vi utviklet smarte løsninger til å hjelpe med akkurat dette. 

Som administrator kan du enkelt laste opp store mengder bilder til Imageshop med drag and drop. Du kan til og med laste opp via mobil dersom du skulle ha behov for det. Les mer om hvordan du laster opp og får stålkontroll på bildene dine her.

Skjermbilde som viser opplasting av et bilde i Imageshop.

Det er enkelt å laste opp bilder til Imageshop med drag and drop og på mobil.

Men å laste opp bildene til Imageshop er bare halve jobben. For du vil jo gjerne at brukerne av bildebanken din, enten de er ansatte i virksomheten eller publikum, skal kunne finne bildene de trenger. Da er det viktig med god og nøyaktig informasjon om bildene. Og det er her metadata spiller en viktig rolle.

Imageshop har automatiske prosesser for utfylling av metadata som sparer brukeren tid ved opplasting av bilder. Avhengig av hvordan bildebanken settes opp, kan den lese metadata fra bildefilene som lastes opp og fylle ut informasjon om de enkelte bildene. Og kunstig intelligens kan brukes til å finne passende søkeord til bildene og gjenkjenne ansikter. I tillegg kan du manuelt legge til all mulig annen metadata som måtte passe din virksomhets behov.  

Skjermbilde som viser utfylling av metadata i Imageshop.

Imageshop kan legge til informasjon fra metadata og bildegjenkjenning. Hvilken metadata som benyttes er avhengig av hvordan brukeren velger å sette opp sin bildebank.

Hvis du ofte laster opp bilder med samme informasjon, som for eksempel samme fotograf eller lokasjon, kan du spare tid ved å lage en mal. Med en mal trenger du ikke å fylle ut de samme feltene hver gang du laster opp bilder. Når du velger en mal, vil informasjonen du har lagret i malen automatisk bli brukt.

Skjermbilde som viser hvor man kan opprette og velge maler i Imagehsop.

Du kan enkelt lagre metadata som en mal som kan benyttes senere på andre bilder.

Så slik kan du, med bruk av Imageshop’s verktøy og bevisst bruk av metadata, gjøre virksomhetens bilder søkbare slik at det blir enkelt å finne frem til akkurat de bildene du trenger når du trenger dem.

Hvordan få mer og bedre metadata

Som du ser, blir bildeorganisering enda enklere i Imageshop med gode metadata. Men nå lurer du kanskje på hva du og din virksomhet kan gjøre for at bildene dere laster opp til Imageshop har nok metadata. Her er noen tips til hva man kan gjøre for å sørge for mer og bedre metadata på bildefiler.

Lag en plan

Tenk på hvilke mål virksomheten har, hvordan filene i Imageshop skal brukes, og hvilke metadata som er nødvendige. Tenk også på hvem som skal bruke Imageshop, og hvem som skal lage og opprettholde metadataen. Lag en plan for hvilke metadata som skal inkluderes. Du vil nok fort se at ikke all metadata er like viktig, så del den inn i kategorier som “nødvendig”, “anbefalt” og “valgfritt”.

MetadataBeskrivelsePrioritet
TittelBeskrivende tittelNødvendig
FotografNavnet på fotografenAnbefalt
LokasjonHvor bildet er tattValgfritt
En enkel plan for metadataen trenger ikke inneholde så mye, bare den forklarer hva som er viktig å fokusere på når man legger metadata til et bilde.

Ikke inkluder sensitiv informasjon

Metadata skal behandles som all annen type data. Dette inkluderer å innordne seg etter personvernforordningen (GDPR) og din virksomhets personvernerklæring. Så pass på å ikke inkludere sensitive opplysninger eller personopplysninger i metadataen. 

Pass også på å ikke inkludere informasjon som er sensitive eller hemmelige for virksomheten din. Husk at hvem som helst med tilgang til et bilde kan lese metadataen.

La kameraet lagre så mye informasjon som mulig

Dersom det er du eller noen innad i virksomheten din som står for fotograferingen kan det være lurt å ta en kikk på kamerainnstillingene. Enten det er et systemkamera eller en smarttelefon, så har kameraet mange innstillinger. Dette inkluderer hvilke metadata som lagres, som for eksempel lagring av posisjon. Skru på det som kan skrus på for å få med så mye relevant metadata som mulig.

På mange kameraer kan man også legge til deskriptive metadata som fotograf og copyright, slik at alle bilder som tas med kameraet automatisk blir lagret med denne informasjonen. Finn ut hvordan dette gjøres på ditt kamera, så er i hvert fall det én ting du slipper å fylle ut manuelt senere.

Legg til metadata i bilderedigeringsprogrammet

I mange tilfeller skal bilder redigeres før de lastes opp til Imageshop. I programmer som Adobe Lightroom er det enkelt å legge til emneknagger, beskrivelser, og mye mer. Dersom virksomheten din benytter seg av profesjonelle fotografer, kan dette være noe å ta opp med dem. 

Å legge til deskriptive metadata tidlig har flere fordeler. Ikke bare kan det gjøre opplastingen til Imageshop enklere og mer effektiv. Men det gjør også at metadataen blir med videre til andre programmer og plattformer hvis bildene skal brukes på andre måter andre steder.

Lag titler og beskrivelser som alle forstår

Det er viktig at bildene til virksomheten din presenteres på en god måte. Da må du ha gode titler og beskrivelser som forklarer bildemotivet og vekker interessen til brukeren. 

En god tittel og en god beskrivelse er forståelig for alle og inneholder ikke interne uttrykk som man må ha jobbet på avdelingen i årevis for å forstå.

Involver hele virksomheten!

Det siste, og viktigste tipset, er å involvere alle som skal ta, laste opp og bruke bilder. Sørg for at alle forstår hvordan Imageshop benytter metadata for å organisere og gjøre bilder søkbare. Og pass på at alle som skal legge til metadata bruker samme ord og uttrykk. Når hele virksomheten er involvert blir det enklere å oppdage feil i metadataen, arbeidsflyten blir mer effektiv, og alle får glede av en god og effektiv bildeorganisering.

Få en tilpasset demo av Imageshop gratis

Ønsker du en gratis online demo av systemet vårt, eller har du spørsmål om Imageshop DAM-løsning?

Få gratis demo:

Få en tilpasset demo av imageshop gratis

Ønsker du en gratis online demo av systemet vårt, eller har du spørsmål om imageshop DAM-løsningen?

Få gratis demo: