Er du sikker på at du har samtykke til å bruke det bildet? Er det innenfor GDPR? Jobber du med digitale mediefiler, kjenner du problemstillingen. Men nå kan du glemme PDF-skjemaer, tungvint korrespondanse og dårlig oversikt. Her er verktøyet som gjør det lekende lett å holde kontroll på samtykke og personvern på bildene dine.
GDPR har vært en hodepine for mange bedrifter, også med tanke på bilder og video. Mens enkelte har lagt ned store ressurser i å omstille seg i tråd med regelverket, har andre latt det skure. Det første er kostbart, mens det andre er straffbart. Med Imageshop får du en intuitiv løsning som sparer deg masse tid, samtidig som du sikrer at bildene dine brukes innenfor GDPR-regelverket.
Dokumenter samtykke i bildebanken
Imageshop er et smart arkiv for sikker lagring av mediefiler – det være seg video, bilder eller dokumenter. Kort sagt kan du trygt samle alle bedriftens digitale filer på ett sted. Løsningen har enkle delingsfunksjoner, som gjør at ekstern deling er like enkelt som intern bruk. Med et tastetrykk kan du sende i vei en lenke til samarbeidspartnere, kunder – eller hvem enn du vil.
Og så var det dette med GDPR og personvern. Skal du bruke bilder av personer, om det så er av egne ansatte eller innleide modeller, må du ha hentet inn samtykke. Du må også kunne dokumentere at du har gjort dette. I frykt for å gjøre noe galt, har flere bedrifter slettet hele bildearkivet sitt. Andre har satt i gang kronglete prosesser for å få oversikt over hvilke samtykker som er aktive.
Men det finnes en bedre vei.
Samtykke til bildebruk gjort enkelt
I Imageshop trenger du ikke et separat system for å ha oversikt på hvilke bilder som har hva slags samtykke. I stedet for å kaste bort tid på å kryssjekke, får du her alt på ett sted. Når du sender ut samtykkeerklæring til en sluttbruker, får de muligheten til å laste opp en selfie. Gjennom AI og ansiktsgjenkjenning vil systemet automatisk finne alle bilder hvor vedkommende figurerer. Deretter kan de selv velge hvilke bilder de samtykker til bruk av – og til hvilket bruk.
Alt blir så automatisk oppdatert i systemet. Hvis det er et bilde som ikke krever samtykke, kan du legge inn en begrunnelse for hvorfor det er slik. På den måten får alle, også den som er avbildet, oversikt over regler og vurderinger.
Godt personvern bygger tillit
Skulle den som er avbildet ønske innsikt i hvilke bilder dere har av han eller henne – og det gir GDPR rett til å kreve – kan du sende dette med noen få tastetrykk. Skulle noen ønske å trekke sitt samtykke, kan de også enkelt gjøre dette. Når noen trekker samtykket sitt, blir selvsagt også det automatisk oppdatert i systemet. Nærmer et samtykke seg utløpsdatoen? Da får du beskjed i god tid, slik at du kan ta grep.
I Imageshop tar vi personvern på alvor, og vi tror at det bygger tillit å gi folk råderett over egne bilder og opplysninger. Ikke bare på en måte som møter et GDPR-minimum, men på en måte som viser at du bryr deg. Og når løsningen i tillegg sparer deg tid, gir deg mer kontroll og bedre oversikt, våger vi å kalle det en no-brainer.
Vil du vite mer om administrasjon av samtykke for bilder i Imageshop?
Ta kontakt med oss for en gratis demo av Imageshop!