Seilskipet Statsraad Lehmkuhl har blitt til et toppmoderne forskningsfartøy, underveis på en eventyrlig jordomseiling for å spre et viktig budskap – ta vare på havet. Lehmkuhl trengte en effektiv løsning for å skape blest med bilder og videoer fra seilasen, og valget falt på bildebanken Imageshop.
Her kan du finne ut mer om hvordan bildebanken brukes til å dele viktig informasjon med samarbeidspartnere, aviser, mediefolk, miljøvernorganisasjoner og forskningsinstitutter verden over og på mange ulike språk.
One Ocean Expedition – Lehmkuhl sin første jordomseiling
I skrivende stund, seiler Statsraad Lehmkuhl fra Rio til Punta Arenas i Chile. Det 108 år gamle seilskipet er på sin aller første jordomseiling. Ombord myldrer det med studenter, forskere, lærlinger, fagfolk og nysgjerrige medseilere som vil være med på Lehmkuhls store seilas, One Ocean Expedition.
Den gamle, ærverdige stålbarken med høye master og hvite seil har blitt et flytende, høyteknologisk forskningssenter med avanserte måleinstrumenter og kameraer. Døgnet rundt sendes det data fra skuten til havforskningsinstituttet – og det sendes også bilder og videoer som ender opp i Lehmkuhl sin Imageshop.
Selv om vi som jobber i Imageshop ikke er med på selve ekspedisjonen, føles det litt som vi er med på ferden likevel. Trygt forankret i Bergen, slår vi av en prat med Helene Spurkeland, markeds- og kommunikasjonssjef hos Stiftelsen Seilskipet Statsraad Lehmkuhl, om hvordan Imageshop ble del av jordomseilingen.
Imageshop gjør det mulig for alle å bli digital passasjer ombord på Lehmkuhl. Hvem som helst i verden kan nemlig løpende få tilgang til videoer og bilder av livet ombord på skuta.
Fri tilgang til bilder
Statsraad Lehmkuhl skal seile jorden rundt i totalt 20 måneder, noe som slett ikke er verst for en 108 år gammel seilskute. Lehmkuhl skal besøke 36 havnebyer verden over og legge bak seg hele 55 000 nautiske mil. Den eventyrlige ferden startet august 2021, og bergenserne får ikke se skuten tilbake i Vågen før i april 2023.
Det er derimot ikke bare et løfte om eventyr og ukjente farvann som lokket skuten vekk fra hjemlige trakter:
“Målet med prosjektet er å skape oppmerksomhet og dele kunnskap om havets viktige rolle for bærekraftig utvikling i et globalt perspektiv. Forskning er en sentral del av seilasen, og vi har med topplaget av havforskningsmiljøer i Norge,” forteller Helene.
All dataen som sendes fra skipet samles i databaser og brukes av ulike forskningsinstitusjoner for å lære mer om tilstanden i havet og hvordan mennesker påvirker havet. Instrumentene måler blant annet CO2, mikroplast, biodiversitet og forsurning. Det gjøres også masse observasjoner av pattedyr som hval, samt hvor mye plast det er i havet.
“En av tingene som gjør ekspedisjonen så interessant er at skipet skal være ute så lenge. Lehmkuhl drar dessuten dit forskningsfartøy vanligvis ikke drar, for eksempel i områder uten mye støyforurensning. Ettersom seilskip ikke lager lyd, kan vi gjøre opptak med hydrofon og få veldig gode opptak.”
Deler bilder for å skape engasjement
“Vi er avhengig av å formidle informasjon for å skape engasjement. Vi ønsker å nå ut til folk over hele verden med budskapet vårt – ta vare på havet. Bilder og video er helt nødvendig. Vi har til enhver tid innholdsprodusenter ombord som skriver tekster, tar bilder og filmer. Vi har også en liten redaksjon på land som bearbeider innhold og skriver tekster til nettstedet, samt tar vare på og deler materialet.”
Bildene og videoene blir blant annet delt med partnere, media og utenriksstasjoner som ambassader og konsulater i havnebyene hvor Lehmkuhl legger til kai. Det blir nemlig stor oppstandelse, hver eneste gang. Utenriksstasjonene, forskningsmiljøer og næringslivet bruker skipet som en arena for å ha møter og konferanser. Det kommer også mye storfint besøk som ministre og senatorer.
Det er behov for pressemeldinger og bilder til media ved hvert eneste havnebesøk. “Ekspedisjonen får mye oppmerksomhet av utenlandsk presse når vi kommer til havn. Det er både på grunn av skipet og på grunn av prosjektet. Imageshop var den perfekte løsningen for å effektivt dele alt dette materialet,” legger Helene til.
Bildebanken gjør det enkelt å skape blest om prosjektet
One Ocean laster opp filmer og videoer i bildebanken som alle med lenken kan bruke fritt. Interesserte aktører må registrere seg ved å oppgi epost og godta vilkår. Vilkårene tilsier at filene kun skal brukes i forbindelse med jordomseilingen og ikke til kommersielle formål.
Dermed har One Ocean bevart god kontroll over bildebruken, samtidig som de sparer masse tid. De trenger nemlig ikke å gjøre noe annet enn å dele lenken til bildebanken med interesserte aktører:
“Vi får varsel hver gang noen laster ned noe. I forbindelse med havnebesøk, ser vi at det stadig lastes ned masse materiale – gjerne 10-15 filer om gangen. Vi får likevel ikke henvendelser om hjelp, noe som betyr at løsningen fungerer feilfritt.”
I begynnelsen fikk One Ocean endel forespørsler om hvordan man lastet ned bilder og videoer. Det var fordi aktørene ikke forstod at de måtte registrere epost og godta vilkår før de kunne bruke bildebanken. Dette problemet ble løst ved å skrive et par-tre setninger om dette, samtidig som lenken blir sendt ut:
“Jeg har spart meg for mange sånne “jeg får ikke lastet ned” henvendelser ved å gjøre det slik. Bare tenk på hvor mange ulike personer og land som bruker tjenesten – det ville ellers ha vært mye arbeid,” sier Helene.
En annen fordel ved å bruke Imageshop er muligheten til å skreddersy grensesnittet etter ønsker og behov. Det tok ikke lang tid før One Ocean innså at de måtte ha to forskjellige typer ekstern tilgang, avhengig av hvem som skulle ha tilgang til materialet:
“Vi oppdaget raskt at journalister og mediefolk ikke ønsker å bruke tid på å registrere seg – de ønsket en enda raskere og enklere løsning. Imageshop hjalp oss med å lage en tilgang til mediefolk uten innlogging, hvor de kan laste ned et begrenset utvalg av filer. De kan dermed gå rett inn i bildebanken og laste ned relevante filer for media og kommunikasjon.”
Materialet brukes på kreative måter
“Et museum i Rio som heter Museum of Tomorrow laget en kjempefin video til sine sosiale medier og digitale kanaler, basert på videoinnhold som de lastet ned fra Imageshop. De inkluderte også en logo av oss som vi hadde lastet opp i bildebanken,” forteller Helene.
Et av hovedmålene var å skape blest om prosjektet, noe som var langt ifra enkelt – særlig under en pandemi. Imageshop gjorde det imidlertid lettere å dele filer raskt på tvers av ulike land. Bildene og videoene vises også i hjemlige trakter, nærmere bestemt på Akvariet i Bergen:
“Akvariet er en av våre samarbeidspartnere, og de laster ofte ned bilder og videoer til egne utstillinger. For eksempel, Akvariet presenterer ofte tall og forskningsdata fra forskningsstasjonen som de gjør om til forståelige historier på skjerm ved feede inn filer direkte fra Imageshop.»
Bildebanken deles også med partnere
Det er ikke bare aviser og organisasjoner i havnebyer som trenger tilgang til bildebanken. Partnerne må også ha bilder og videoer, uten å måtte kontakte One Ocean hver eneste gang. Ekstern deling gjør det mulig for dem å gå rett inn i bildebanken for å hente bilder og videoer som de deler på egne kanaler.
I tillegg til all forskningen som finner sted, har One Ocean med seg samarbeidspartnere fra næringsliv og statsforvaltning. One Ocean er nøye med å beskrive hvert enkelt bilde og plassere det riktig for å gjøre det så enkelt for partnerne som mulig, slik at de slipper å bruke masse tid på å bla gjennom mapper.
Søkefunksjonen gjør det enkelt å finne frem til relevant innhold svært raskt, så sant man tar seg tid til å merke innholdet riktig under opplastingen:
“La oss si at noen vil ha et bilde fra etappen over Atlanterhavet. Det skal være fint vær, og bildet må inneholde mennesker som klatrer i riggen. Jo mer detaljert vi er når vi laster opp og lagrer bildet, jo enklere blir det å finne frem til egnet bilde,” forklarer Helene.
Imageshop sponser bildebanken til One Ocean
Det var viktig for One Ocean å få en tilrettelagt løsning for fildeling, slik at jordomseilingen fikk all det engasjementet som de ønsket. Derfor var de positive når Imageshop foreslo å sponse bildebank for ekspedisjonen.
En av funksjonene One Ocean har hatt god bruk for er automatisk oversetting av bildebanken. Lehmkuhl skal innom mange land under jordomseilingen – noe som betyr at bildebanken også må være tilgjengelig på ulike språk. En integrasjon med Google Translate gjorde dette mulig.
“Nå i en periode ferdes vi bare i farvann hvor det snakkes spansk. Oversettingen er til kjempefordel for lokale aviser og organisasjoner, næringsliv som jobber med fisk, forskningsinstitusjoner og miljøvernorganisasjoner. De kan bare gå rett inn på spansk versjon av Imageshop.”
Har du også lyst til å drømme deg vekk på jordomseiling?